info@coachenzonderblabla.be

Ontdek de 5 Hoofdstukken

‘Coachen zonder Blabla’ bevat 5 Hoofdstukken, die elk een ander aspect van het coachen zonder blabla en mét een krachtige ervaring toelichten. Hieronder vind je een korte toelichting van elk Hoofdstuk:

Introductie

Eerst en vooral de introductie.

Hoofdstuk 1 – Leg de blabla stil

Herken je die situatie, waarbij je coachgesprek in dezelfde cirkeltjes blijft draaien? Waarbij jij en je klant maar over zijn situatie blijven praten en jullie zelfs in herhaling vallen? Waarbij je jezelf in de woorden verliest? Het gesprek lijkt minuut na minuut complexer en lastiger te worden. Achteraf ben je moe en gefrustreerd en ervaar je geen wauwgevoel. Het wordt allemaal nogal ‘mentaal’ en je moet hard nadenken om alle informatie te verwerken.


Hoe komt dat toch?!


Een van de mogelijkheden is een overdaad aan woorden: het is het praten zelf dat ervoor zorgt dat je klant niet verandert. Als coach verlies je jezelf in de woorden: je begint zelf te veel te praten en zit mee in het verhaal.


In het eerste hoofdstuk geef ik je mee wat je nog allemaal kunt doen behalve woorden uitwisselen met je klant. Je ontdekt nieuwe manieren van zwijgen, van kijken en van delen wat je ziet. Ik leg je uit wat platen zijn, en hoe je ze afzet.

Hoofdstuk 2 – Zorg dat je klant verbonden is

Heb je soms het gevoel dat je klant er niet helemaal bij is? Hij vertelt wel waar hij mee zit, maar vanaf een afstand, alsof het over iemand anders gaat. Het lijkt allemaal niet zo erg, er zit weinig spanning in. Het gesprek blijft hangen in theorie, en je klant vraagt ook theoretische antwoorden van jou: ‘Hoe moet ik het nu doen?’ De wielen draaien wel, maar ze raken de grond niet. Daardoor missen je gesprekken punch en is het sleuren om ergens concreet te raken.

In dit hoofdstuk leg ik je uit hoe jij meer ‘juice’ in je gesprekken kunt krijgen. Hoe je het prikkelender kunt maken voor je klant, waardoor hij meer verbindt met zichzelf en met zijn vraag. Je komt dichter op zijn huid te zitten met je taal, je spreekt lijftaal en schrijft je oefeningen op het lijf van je klant. Daardoor wer- ken je vragen en technieken beter, zakt je klant dieper in zijn ervaring en krijgen je gesprekken vanzelf meer impact.

Hoofdstuk 3 – Vergeet inzichten, breng je klant in beweging

Wat doe je met mensen die wel alles weten, maar die het niet neerzetten? Die tot allerlei inzichten komen en desondanks niet in actie schieten? Ga je ze dan toch aansporen om iets te doen, misschien een suggestie geven, onder druk zetten?

In dit hoofdstuk vertel ik je waarom de neiging om ‘levenswijsheid’ met je klant te delen zelden het verschil maakt, en dat wat jij weet niet belangrijk is. Ik vertel je ook wat échte inzichten zijn, wat de bedoeling van coaching eigenlijk is. We bekijken wat er nodig is om iemand e ectief in beweging te krijgen, en hoe je het lichaam kunt laten spreken, zelfs wanneer het hoofd het niet weet of iets helemaal anders zegt.

Hoofdstuk 4 – Speel met de dynamiek van het gesprek

Merk je dat je gesprekken altijd anders verlopen? De ene keer is het saai, de andere keer net veel te spannend. En dat jij zelfs een andere energie hebt tijdens gesprekken? Bij de ene klant word je vrolijk en ontspannen, bij de andere streng en snel.

Er is veel kans dat je nu nog instinctief op je klant reageert. Je ondergaat de natuurlijke dynamiek die ontstaat, eerder dan dat je die stuurt. Daardoor lopen gesprekken soms vast, of raak je na een aantal gesprekken uitgewerkt.

In dit hoofdstuk ontdek je hoe jij bewust de dynamiek van het gesprek vorm kunt geven. En hoe je verschillende delen van jezelf kunt inzetten als een soort rekker, die de klant in beweging brengt en blijft brengen, zelfs na meerdere gesprekken.

Hoofdstuk 5 – Wees eens niet zo fucking lief!

Heb je soms het gevoel dat je te lief bent, dat je niet durft zeggen waar het op staat? Merk je bij jezelf dat je schrik hebt om kwaad, streng of hard te zijn tegenover je klanten? Dat je impact verliest doordat je klanten maar blijven praten en je niet durft onderbreken? Dat je klanten soms (zonder het zelf te willen of te weten) met je voeten aan het spelen zijn, maar dat je niet weet wat eraan te doen?

In dit hoofdstuk leer jij hoe je liefdevol meedogenloos kunt worden. Je leest over het verschil tussen medelijden en mededogen. Je leert je duiveltje bovenhalen, spelen met weerstand, onderbreken, ‘Fuck you!’ zeggen, versterkend pesten en zelfs genieten van moeilijke emoties.

Conclusie

We bekijken verschillende zaken in dit boek, die eigenlijk allemaal samenhangen. Het ene element speelt op het andere in. Onder de technieken liggen houdingen, die automatisch ook andere manieren van werken met zich meebrengen.

Van blabla en platen naar ervaring en beweging. Zorgen dat je klant het hier en nu voélt, toont en doet, eerder dan dat hij uitleg geeft over wat hij deed en zal doen. Je klant laten verbinden en unieke fysieke werkvormen gebruiken.

Je klant toegang geven tot antwoorden die al in hem zitten. Door je observaties te delen, lijftaal te spreken, hem de technieken op het lijf te schrijven, hem te pesten en om te gaan met zijn weerstand.

Contra-intuïtief en prikkelend werken voor een verrassingseffect en om blinde vlekken te omzeilen. Het juicy maken, liefdevol meedogenloos zijn, je Bullshit Meter gebruiken en iemand anders worden.